فیلم کوتاه خاکستر به نویسندگی و کارگردانی آریان گلصورت، منتخب سی و سومین دورهی جشنوارهی فرایبورگ سوئیس، بیست و ششمین دورهی جشنوارهی چشمان باز ماربورگ آلمان، شانزدهمین دورهی جشنوارهی زردآلوی طلایی ارمنستان، یازدهمین دورهی جشنوارهی پریشتینای کوزوو، یازدهمین دورهی جشنوارهی ترنتون نیوجرسی آمریکا، پنجمین دورهی جشنوارهی دایورژنز کرواسی، دومین دورهی جشنوارهی راواک مولداوی، هفتمین دوره جشنواره فیلم کوتاه امارات و جشنوارههای دانشجویی نهال و سایه بوده است و در ماههای آتی در شصت و هشتمین دورهی جشنوارهی تِرِنتوی ایتالیا نیز به نمایش درخواهد آمد.
تیزر فیلم کوتاه خاکستر را اینجا ببینید
فیلمنامه و نقد فیلمنامه این فیلم را اینجا بخوانید
نگاهی به دو فیلم کوتاه خاکستر و میانبر
صفحه فیلم در IMDB و سایت Finish Films و Festival Scope و سایت جشنواره فرایبورگ
صد و ده دقیقه دربارهی اسکار پرچالش 2020؛ باحضور امیر قادری، در استودیو نماوا/ سردبیر برنامه: آریان گلصورت/ ببینید
فهرست من در نظرسنجی بهترین فیلمهای زندگی ما در ماهنمامه فیلم
سینمای ایران
۱- کلوزآپ (عباس کیارستمی، ۱۳۶۸)
۲- گوزنها (مسعود کیمیایی، ۱۳۵۳)
۳- حاجی واشنگتن (علی حاتمی، ۱۳۶۱)
۴- اجارهنشینها (داریوش مهرجویی، ۱۳۶۵)
۵- باد ما را خواهد برد (عباس کیارستمی، ۱۳۷۸)
۶- طعم گیلاس (عباس کیارستمی، ۱۳۷۶)
۷- درباره الی (اصغر فرهادی، ۱۳۸۷)
۸- لیلا (داریوش مهرجویی، ۱۳۷۵)
۹- ناخدا خورشید (ناصر تقوایی، ۱۳۶۵)
۱۰ – باشو غریبه کوچک (بهرام بیضایی، ۱۳۶۴)
و: تنگنا (امیر نادری، ۱۳۵۲) – کندو (فریدون گله، ۱۳۵۴) – طبیعت بیجان (سهراب شهید ثالث، ۱۳۵۴) - دایی جان ناپلئون (ناصر تقوایی، ۱۳۵۵) - هزاردستان (علی حاتمی، ۱۳۵۸) – مرگ یزدگرد (بهرام بیضایی، ۱۳۶۰) - هامون (داریوش مهرجویی، ۱۳۶۸) - ردپای گرگ (مسعود کیمیایی، ۱۳۷۰)– نفس عمیق (پرویز شهبازی، ۱۳۸۱) –– جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی، ۱۳۸۹)
سینمای جهان
«خود را به انتخاب یک فیلم از هر کارگردان، محدود کردهام»
(بدون ترتیب)
۱- لورنس عربستان (دیوید لین، ۱۹۶۲)
۲- خوب بد زشت (سرجیو لئونه، ۱۹۶۶)
۳- سامورایی (ژان پیر ملویل، ۱۹۶۷)
۴- بچهرزمری (رومن پولانسکی، ۱۹۶۸)
۵- پدرخوانده (فرانسیس فورد کاپولا، ۱۹۷۲)
۶- نیش (جرج روی هیل، ۱۹۷۳)
۷- بری لیندون (استنلی کوبریک، ۱۹۷۵)
۸- آنیهال (وودی آلن، ۱۹۷۷)
۹- آمادئوس (میلوش فورمن، ۱۹۸۴)
۱۰- پالپ فیکشن (کوئنتین تارانتینو، ۱۹۹۴)
و: شرلوک جونیور (باستر کیتون، ۱۹۲۴) - جعبه موسیقی (جیمز پاروت / لورل و هاردی، ۱۹۳۲) - سوپ اردک (لئو مککری / برادران مارکس، ۱۹۳۳) - فقط فرشتهها بال دارند (هاوارد هاکس، ۱۹۳۹) - مرد سوم (کارول رید، ۱۹۴۹) - راشومون (آکیرا کوروساوا، ۱۹۵۰) - داستان توکیو (یاسوجیرو اوزو، ۱۹۵۳) - پنجره عقبی (آلفرد هیچکاک، ۱۹۵۴) - جویندگان (جان فورد، ۱۹۵۶) - آپارتمان (بیلی وایلدر، ۱۹۶۰) - بیلیاردباز (رابرت راسن، ۱۹۶۰) - به پیانیست شلیک کن (فرانسوآ تروفو، ۱۹۶۰) - زنگ تفریح (ژاک تاتی، ۱۹۶۷) - آگراندیسمان (میکل آنجلو آنتونیونی، ۱۹۶۶) - مردی برای تمام فصول (فرد زینهمان، ۱۹۶۶) - مککیب و خانم میلر (رابرت آلتمن، ۱۹۷۱) - مرگ در ونیز (لوکینو ویسکونتی، ۱۹۷۱) - هارولد و ماد (هال اشبی، ۱۹۷۱) - ارتباط فرانسوی (ویلیام فردکین، ۱۹۷۱) - جذابیت پنهان بورژوازی (لوئیس بونوئل، ۱۹۷۲) - پاپیون (فرانکلین جی. شافنر ۱۹۷۳) - آمارکورد (فدریکو فللینی، ۱۹۷۳) - سر آلفردوگارسیا را برایم بیاور (سم پکینپا، ۱۹۷۴) - شکارچی گوزن (مایکل چیمینو، ۱۹۷۸) - آل دت جز (باب فاسی، ۱۹۷۹) - سینما پارادیزو (جوزپه تورناتوره، ۱۹۸۸) - رفقای خوب (مارتین اسکورسیزی، ۱۹۹۰) - کلوزآپ (عباس کیارستمی، ۱۹۹۰) - لبوفسکی بزرگ (برادران کوئن، ۱۹۹۸)– در حال و هوای عشق (وونگ کاروای، ۲۰۰۰) - مالهالند درایو (دیوید لینچ، ۲۰۰۱) - با او حرف بزن (پدرو آلمودووار، ۲۰۰۲) - ماهی بزرگ (تیم برتون، ۲۰۰۳) - پیش از غروب (ریچارد لینکلیتر، ۲۰۰۴) - پنهان (میشائیل هانهکه، ۲۰۰۵) - سینکداکی نیویورک (چارلی کافمن، ۲۰۰۸) - در بروژ (مارتین مکدانا، ۲۰۰۸) - مورد عجیب بنجامین باتن (دیوید فینچر، ۲۰۰۸) - جاذبه (آلفونسو کوارون، ۲۰۱۳) - رشته خیال (پل توماس اندرسون، ۲۰۱۷)
فهرست من در نظرسنجی بهترین فیلمهای هزاره جدید در ماهنمامه دنیای تصویر
۱۰ فیلم اول (به ترتیب سال ساخت)
۱- اوه برادر کجایی (برادران کوئن – ۲۰۰۰)
۲- راه مالهالند (دیوید لینچ – ۲۰۰۱)
۳- پیش از غروب (ریچارد لینکلیتر – ۲۰۰۴)
۴- پنهان (میشائیل هانهکه – ۲۰۰۵)
۵– امتیاز نهایی (وودی آلن – ۲۰۰۵)
۶- سینکداکی نیویورک (چارلی کافمن – ۲۰۰۸)
۷- در بروژ (مارتین مکدانا – ۲۰۰۸)
۸- مورد عجیب بنجامین باتن (دیوید فینچر – ۲۰۰۸)
۹- هشت نفرتانگیز (کوئنتین تارانتینو – ۲۰۱۵)
۱۰ – رشته خیال (پل توماس اندرسون – ۲۰۱۷)
و بعد (به ترتیب سال ساخت): در حال و هوای عشق (وونگ کاروای – ۲۰۰۰) – ممنتو (کریستوفر نولان – ۲۰۰۰) - شهر اشباح (هایائو میازاکی – ۲۰۰۱) – املی (ژان پیر ژونه – ۲۰۰۱) - با او حرف بزن (پدرو آلمودووار – ۲۰۰۲) – اقتباس (اسپایک جونز – ۲۰۰۲) – قهرمان (ژانگ ییمو – ۲۰۰۲) – جادهای به سوی تباهی (سام مندس – ۲۰۰۲) – پیانیست (رومن پولانسکی – ۲۰۰۲) - ماهی بزرگ (تیم برتون – ۲۰۰۳) – همکلاسی قدیمی (پارک چان ووک – ۲۰۰۳) – رود مرموز (کلینت ایستوود – ۲۰۰۳) – خاطرات قتل (بونگ جون هو – ۲۰۰۳) - بیل را بکش (کوئنتین تارانتینو – ۲۰۰۳) - لاو اکچلی (ریچارد کورتیس – ۲۰۰۳) – درخشش ابدی یک ذهن پاک (میشل گوندری – ۲۰۰۴) – سقوط (اولیور هیرشبیگل – ۲۰۰۴) – وثیقه (مایکل مان – ۲۰۰۴) - ترمینال (استیون اسپیلبرگ – ۲۰۰۴) - بگذار فرد مناسب وارد شود (توماس آلفردسون – ۲۰۰۴) - گلهای پژمرده (جیم جارموش – ۲۰۰۵) – کوهستان بروکبک (آنگ لی – ۲۰۰۵) – مونیخ (استیون اسپیلبرگ – ۲۰۰۵) – شهر گناه (فرانک میلر و رابرت رودریگز – ۲۰۰۵) - مرد گریزلی (ورنر هرتزوگ – ۲۰۰۵) – سابقه خشونت (دیوید کراننبرگ – ۲۰۰۵) - بازگشت (پدرو آلمودووار – ۲۰۰۶) – میامی وایس (مایکل مان – ۲۰۰۶) - رفتگان (مارتین اسکورسیزی – ۲۰۰۶) – زندگی دیگران (فلورین دون اسمارک – ۲۰۰۶) – فرزندان انسان - (آلفونسو کوارون – ۲۰۰۶) – پیش از آنکه شیطان بفهمد مردهای (سیدنی لومت – ۲۰۰۷) – قولهای شرقی (دیوید کراننبرگ – ۲۰۰۷) - راتاتویی (برد برد – ۲۰۰۷) - زودیاک (دیوید فینچر – ۲۰۰۷) – جایی برای پیرمردها نیست (برادران کوئن – ۲۰۰۷) - قتل جسی جیمز توسط رابرت فورد بزدل (اندرو دومنیک – ۲۰۰۷) – والای (اندرو استانتون – ۲۰۰۸) – درباره الی (اصغر فرهادی – ۲۰۰۹) – یک مرد جدی (برادران کوئن – ۲۰۰۹) – باریا (جوزپه تورناتوره – ۲۰۰۹) – یک پیامبر (ژاک اودیار – ۲۰۰۹) - حرامزادههای بیآبرو (کوئنتین تارانتینو – ۲۰۰۹) – مادر (بونگ جون هو – ۲۰۰۹) – روبان سفید (میشائیل هانهکه – ۲۰۱۰) – داستان اسباب بازیهای ۳ (لی آنکریچ – ۲۰۱۰) – شبکه اجتماعی (دیوید فینچر – ۲۰۱۰) – کپی برابر اصل (عباس کیارستمی – ۲۰۱۰) – جزیره شاتر (مارتین اسکورسیزی – ۲۰۱۰) – درخت زندگی (ترنس مالیک – ۲۰۱۱) – باید درباره کوین صحبت کنیم (لین رمزی – ۲۰۱۱) – نیمه شب در پاریس (وودی آلن – ۲۰۱۱) – روزی روزگاری در آناتولی (نوری بیلگه جیلان – ۲۰۱۱) - عمل کشتن (جاشوآ اوپنهایمر – ۲۰۱۲) – جانگوی رها از بند (کوئنتین تارانتینو – ۲۰۱۲) – بر فراز تپهها (کریستین مونجیو – ۲۰۱۲) - شکار (توماس وینتربرگ – ۲۰۱۲) – جاذبه (آلفونسو کوارون – ۲۰۱۳) – درون لوین دیویس (برادران کوئن – ۲۰۱۳) – تنها عشاق زنده میمانند (جیم جارموش – ۲۰۱۳) – گرگ وال استریت (مارتین اسکورسیزی – ۲۰۱۳) – زیبایی بزرگ (پائولو سورنتینو – ۲۰۱۳) – استاد بزرگ (وونگ کاروای – ۲۰۱۳) – نبراسکا (الکساندر پین – ۲۰۱۳) – ویپلش (دیمین شیزل – ۲۰۱۴) – لویاتان (آندری زویاگینتیف – ۲۰۱۴) - هتل بزرگ بوداپست (وس اندرسون – ۲۰۱۴) - پسرانگی (ریچارد لینکلیتر – ۲۰۱۴) – فاکس کچر (بنت میلر – ۲۰۱۴) – قصههای وحشی (دیمین زیفرون – ۲۰۱۴) – فساد ذاتی (پل توماس اندرسون – ۲۰۱۴) – ندیمه (پارک چان ووک – ۲۰۱۶) – سه بیلبورد بیرون از ابینگ میزوری (مارتین مکدانا – ۲۰۱۷) – چکامه باستر اسکراکز (برادران کوئن – ۲۰۱۸) – انگل (بونگ جون هو – ۲۰۱۹)
انتخاب ویژه: سریال برکینگ بد (۲۰۱۳ – ۲۰۰۸)
از فیلمهای مورد انتظارم در سال ۲۰۱۹، روزی روزگاری در هالیوود (کوئنتین تارانتینو) و مرد ایرلندی (مارتین اسکورسیزی) را ندیدهام.
سینمای ایران (به ترتیب سال ساخت)
۱- سگکشی (بهرام بیضایی – ۱۳۸۰)
۲- کاغذ بیخط (ناصر تقوایی – ۱۳۸۰)
۳- نفس عمیق (پرویز شهبازی – ۱۳۸۱)
۴- طلای سرخ (جعفر پناهی – ۱۳۸۲)
۵- مهمان مامان (داریوش مهرجویی – ۱۳۸۳)
۶- حکم (مسعود کیمیایی – ۱۳۸۴)
۷- سنتوری (داریوش مهرجویی – ۱۳۸۵)
۸- درباره الی (اصغر فرهادی – ۱۳۸۷)
۹- جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی – ۱۳۸۹)
۱۰ -پذیرایی ساده (مانی حقیقی – ۱۳۹۰)
انتخاب ویژه: خانه پدری (کیانوش عیاری – ۱۳۸۹)
یادداشتهایی درباره چند فیلم از سینمای ایران...
ما را در سایت یادداشتهایی درباره چند فیلم از سینمای ایران دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : aryangolsoorat بازدید : 163 تاريخ : چهارشنبه 11 فروردين 1400 ساعت: 18:00